Attālinātā mācību procesa īstenošana Vaboles vidusskolā

2. aprīlī viesojāmies Vaboles vidusskolā, lai uzzinātu, kā šajā skolā ārkārtējās situācijas apstākļos tiek organizēts mācību process. Pirmais, kas šķiet, neierasti, ir tukšās skolas telpas, kas ir izskaidrojams ar attālināto mācību procesu. Skolotāji stundas vada, izmantojot modernās ierīces un programmas.

Mācības notiek pēc skolēniem jau ierastā stundu grafika, savukārt uzdevumi tiek ievietoti e-klasē, kur katrs skolnieks var apskatīt to, kas viņam ir jāizdara kādā konkrētajā stundā. Skolēniem tiek piedāvāti kā rakstiskie uzdevumi un skolotāju iepriekš ierakstītas videopamācības, tā arī pildīšanai gatavie uzdevumi.

Skolas direktore Elita Skrupska rāda organisko vielu veidošanas materiālu, ko skolēniem piegādā uz mājām. Tas ir nepieciešams, lai skolēni paši apgūtu organisko ķīmiju, veidotu molekulas un reakcijas arī mājas apstākļos: ”Protams, katrā priekšmetā ir atšķirīga satura daļa, ko skolotājs spēj attālināti iemācīt, jo visu saturu mēs vairs nevaram aptvert, tāpēc tiek atlasīts būtiskākais. Skolotāji ir ļoti radoši, man ir ļoti liels prieks, un es viņus ik pēc laika uzslavēju kopīgajā grupā, jo tiešām viens otram sūta idejas, kā šo mācību procesu organizēt. Izmantojam dažādas informācijas tehnoloģiju metodes, ko mēs līdz šim nezinājām, un darbiņš sokas.”

Praktiski visiem skolēniem ir savas viedierīces, kas nepieciešamas mācībām, taču tiem, kam to trūka, tika izdalīti skolas portatīvie datori. Tāpat skola uztur ciešu kontaktu arī ar vecākiem, palīdz instalēt un lietot iepriekš nezināmās programmas.

Fizikas, matemātikas un ekonomikas skolotāja Veneranda Kucina dalās savā pieredzē: ”Pamatā kontaktējamies Whatsappā. Pateicoties kolēģiem, esmu iepazinusies ar programmu Bandicam, un ierakstu 10 minūšu garus video 8. klasei ar skaidrojumiem, pēc kuriem viņi pilda uzdevumus. Es biju ļoti patīkami pārsteigta. Tie skolēni, kuriem ne īpaši padodas matemātika, attālināti iesūta gandrīz vai labākus darbiņus  nekā tad, kad bija skolā. Es droši zinu, ka tam bērnam mājās nav, kam palīdzēt, ka viņš pilda pats. Varbūt tur viņš tiešām ļoti mobilizējas uz šo darbu, nav nekādu blakuslietu.”

Eksakto priekšmetu apgūšanā talkā nāk arī speciāli izveidotas saites, kur mācībspēki var atrast nepieciešamos materiālus. Kā atzīst skolotājas, līdz šim nav bijis lielas nepieciešamības komunicēt ar vecākiem, jo bērni diezgan labi paši apgūst iesūtīto materiālu. Savukārt pašu skolotāju ikdienas darba apjoms ir būtiski pieaudzis, jo ir jāpaspēj gan komunicēt ar bērniem, gan jāsagatavo materiāli katrai stundai.

12. klases skolnieks Normunds Skrinda: ”Pamošanās process ir tāds pats, bet tas ir dažreiz vēlāk nekā parasti, jo mēs kā skolēni mīlam pagulēt, bet, kad pamostamies, sēžamies pie datora, ieejam e-klasē un skatāmies, kas jādara, un to arī pildām. Esmu iepazinies ar to mazliet agrāk, jo es palīdzēju draugiem, kuri jau agrāk mācījās tālmācībā, bet dažiem tas varbūt liekas savādi un grūtāk, jo viņi to dzīvē nekad nav redzējuši. Kad pildām stundā, vajag visiem izpildīt uzdevumus, bet es parasti varu matemātikā izpildīt ātrāk, jāgaida, kamēr skolotāja iedos nākošo darbu. Nezinu, varbūt vienkāršāk mācīties skolā, jo viss tev ir uz vietas, skolotāja blakus. Vari vienkārši pasaukt un jautāt. Tev visu paskaidros.”

Sarunā tika skarts arī centralizēto eksāmenu jautājums. Pēc skolas direktores domām, valdībai ir jāpieņem pastāvošai situācijai atbilstoši lēmumi: ”Mans viedoklis ir tāds, ka šogad būtu jāņem vērā varbūt pat visu vidusskolas triju gadu vidējais vērtējums konkrētā priekšmetā, lai uz tā pamata varētu stāties arī augstskolā. Bet svarīgi ir, kā būs pēc tam, jo cilvēkam dzīves laikā nenākas studēt tikai vienā augstskolā. Ja šis skolēns pēc pieciem vai desmit gadiem vēlēsies studēt kādā citā augstskolā, un tur vērā ņems centralizētos eksāmenus, tad šie bērni būs apdalīti.”

Redzētais Vaboles vidusskolā liecina par skolotāju augsto profesionālo kompetenci, kā rezultātā skola spēj veiksmīgi pielāgoties arī ārkārtējām situācijām.

Autors un foto: Dainis Bitiņš