Mācāmies risināt konfliktus

Daugavpils novada domes telpās notika biedrības “Apvienība I.K.P.” nodarbības “Vienaudžu mediācija. Arī strīdēties ir jāprot!”. Pirmajās divās dienās notika apmācības pedagogiem, savukārt vēl trīs dienas bija veltītas jauniešiem. Mediatore un lektore Lolita Terēze Strode pastāstīja, ka nodarbību mērķis ir saprast, ko cilvēki dara savā dzīvē kad viņi tiek konflikta situācijās. “Kad mēs jau esam pieaugušie cilvēki, tad mēs mācamies no jauna, pārmācāmies, bet to īsto prasmi konfliktēt, prasmi strīdēties mēs varam sen iemācīties ģimenē, bet ja ģimenē tas nesanāk, tad skola ir tas īstākais laiks, kad jaunieši mācās dzīvot.” Šoreiz apmācībās piedalījās 7. – 11. klašu jaunieši no novada skolām. Katru skolu pārstāvēja vismaz 2 cilvēki, jo obligāti jābūt diviem cilvēkiem lai varētu veiksmīgi mācīties mediāciju, prasmi strīdēties un vadīt strīdus. Tas ir domāts tam, lai katram dalībniekam ir savs atbalsta plecs un drošības sajūta.

Nodarbībās viennozīmīgi nevarēja iztikt bez teorijas. Lai jauniešiem būtu interesanti to izpētīt, viss uzreiz tika saistīts ar praktiskajiem uzdevumiem. Tika piedāvātas grīdas spēles, dažādi interesanti uzdevumi, ka arī bija uzdoti mājasdarbi. “Jaunieši šodien lieliski nostrādāja. Viņi stundu dalījās ar konflikta situācijām, kuras viņi ir ievērojuši, ka arī stāstīja ko viņi darītu, ja viņi būtu iesaistīti strīdā.” Lektore atzīstas, ka ir ļoti patīkami, ka jaunieši ir ļoti atvērti un dalās ar savām pieredzēm. Izskatot jauniešu pieredzes dažādos konfliktos, strīdos, visi kopā domā par to, kā tos varētu novērst, kā varētu mainīt situāciju un ko tieši vajadzētu darīt, lai strīds atrisinātos. “Mēs kopā runājam par to, ko es darītu citādāk, kā es to situāciju saprotu un, kas ir ļoti svarīgi tad, kad notiek strīds.” Dažreiz gadās tā, ka grupa neuztver sagatavoto materiālu prezentācijā, tad lektore kopā ar savu asistentu pilnīgi maina apmācības metodes un stilu lai visiem dalībniekiem materiāls būtu interesants un saprotams, jo bez intereses šīs apmācības padosies grūti. Vai ir otrādāk, kad grupa ir ļoti aktīva un daudz laika paiet diskusijās, tad lektore nekoncentrējas uz sagatavoto prezentāciju bet attīsta diskusiju.

Mediatore atklāja, ka jaunieši diezgan ātri pārvarēja savas bailes un kautrību, pietika stundas lai viņi nomierinātos un atslābinātos. “Tad, kad jaunieši saprot, ka mēs varam mierīgi runāt, ka atzīmes šeit neliks, viņus neviens nevērtēs un nenosodīs, neaizrādīs, neteiks, ka viņi runā nepareizi, tad viņiem rodas vēlme piedalīties diskusijās.”

No Vaboles vidusskolas uz mediācijas nodarbībām atbrauca Anastasija kopā ar savu draudzeni. Meitene pastāstīja, ka nodarbības viņām loti patika. “Mēs ļoti daudz spēlējam dažādas spēles, sarunājamies. Mums uzdod mājasdarbus un nākamajā dienā mēs visi tos apspriežam un analizējam. Piemēram, šodienas mājasdarbs bija atcerēties trīs dažādus konfliktus un pastāstīt to risinājuma veidus. Uzdevums bija diezgan sarežģīts. Pēc nodarbībām jūtamies nogurušas, bet gaidām ar nepacietību pārējās nodarbības lai satiktos ar visiem dalībniekiem un aktīvi strādātu. Mēs pastāstījām par mediāciju klasesbiedriem un viņi izrādīja interesi par tādām nodarbībām.”

Šīs prasmes ir aktuālas mūsdienu jauniešiem. Lektore pastāstīja, ka viņa ar savu komandu brauc pa visu Latviju un aiz pleciem jau ir 22 semināri un pieredze darbā gan ar skolotājiem un bērniem, gan ar bērnu vecākiem. Viņa uzskata, ka tādām mācībām ir jābūt skolā, to arī atzīst skolotāji, skolēni un viņu vecāki. Lektore un mēs ļoti ceram uz to, ka tas nav pēdējais sadarbības gads ar Daugavpils novada jauniešiem.

Vairāk par mediāciju var uzzināt majaslapā  vai biedrības Facebook lapā.